کد مطلب:303520 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:231

قناعت و ساده زیستن آن بانو
دوست و دشمن به این معنی اعتراف دارند كه هیچ زنی در ساده زیستی به پایه حضرت زهرا (س) نرسیده است او واقعاً در بی آلایشی یك زن نمونه بود.

در طول زندگی زناشوئیش با حضرت علی علیه السلام هرگز چیزی از آن حضرت نخواست روایات، مبیّن این حقیقت است روزی همسر بزرگوارش از سر كار روزانه به منزل بازگشت و منتظر ماند كه بانوی مهربانش برای وی غذا حاضر كند لحظاتی گذشت از غذا خبری نشد صدا زد: یا فاطمه هَلْ عِندكِ شی ءٌ تغذّینی؟ آیا نزد تو چیزی یافت می شود كه غذایی بخورم؟ عرض كرد به مقام والای نبوت و مقام شامخ ولایت چیزی نزد ما یافت نمی شود دو روز است كه من و فرزندانم با گرسنگی به سر می بریم. علی علیه سلام فرمود: زهرا جان پس جرا موضوع را با من در میان نگذاشتی؟ عرض كرد: یا اَبا الحسن اِنّی َلاَسْتحیی مِن اِلهی اَنْ اكلّف نَفْسَكَ مالا تقدرُ علیك [1] .

ای ابوالحسن من از خدایم حیاء می كنم تو را به چیزی تكلیف كنم كه برای تو مقدور نباشد.

به راستی كه سزاوار است این جمله بسیار زیبا را زنان جهان گلوبند بسازند و برگردن خود بیاویزند، و البته این بدان معنی نیست كه مردان از انجام وظیفه نسبت به زنان غافل باشند و یا درست عمل نكنند. هیچ مرد با غیرتی راضی نمی شود كه برای همسر و فرزندانش سخت بگذرد اگر خوب انجام وظیفه نكرده نتوانسته نه آنكه شانه از زیر بار مسئولیت خالی كرده است. اما یك همسر با وفا و با قناعت در مقام حمایت و پشتیبانی از شوهر بزرگترین خدمت را به همسرش انجام می دهد. كدام زن در جهان و در عالم اسلام به این درجه از معرفت دست یافته كه با تنگدستی همسرش تا این حد بسازد و در زندگانی از او هیچ چیزی نخواهد و او را با صبر و تحمل و قناعت و ساده زیستنش یاری دهد؟ ما می خواهیم با بر شمردن این گونه خصلت های عالی به زنان دنیا بگوییم كه عصر حاضر عصر تجمل و خودآرایی و زمان اسراف و تبذیر است بخصوص در خانواده های مرفه و پر در آمد.

ما می خواهیم هم به خانواده های ثروتمند و پرورش یافته های ناز و نعمت بگوییم كه سادگی و بی الایشی رمز سعادت و پاكدامنی زنان جامعه محسوب می شود و این صفت عالی را از زهرای مرضیه علیهاسلام الگو بردارند و از اسراف كاریها و تجمل گرائییها كه در نهایت قلب انسان را می كشد و آدمی را به دنیا پرستی و خودكامگی وارد می كند بر حذر باشند و هم می خواهیم به خانواده های ضعیف و كم در آمد بگوییم كه از صبر و استقامت و پاكی و سادگی و ساده زیستی حضرت زهرا علیهاسلام سرمشق بگیرند و نسبت به همسران خود وفادار باشند و آنان را به خاطر نداری و فقر سركوفت نزنند و مخصوصاً نزد فرزندانشان آنان را تحقیر نكنند هر چند كه خودشان از خانواده های مرفه بوده باشند.


[1] بحار ج 59 / 43 - فاطمة الزهرا بهجة قلب المصطفي / 495.